donderdag 11 oktober 2012

6 misverstanden over zoekmachine optimalisatie

Als het om zoekmachine optimalisatie gaat wordt er heel veel verondersteld, maar zijn er toch weinig mensen die goed weten hoe de vork precies aan de steel zit. Hieronder bekijken we een aantal van die veel voorkomende misverstanden.



1) Alle metatags zijn even belangrijk


FOUT

Niet alle metadata zijn even belangrijk, google bijvoorbeeld houdt enkel rekening met volgende tags:

"description tag"

Google gebruikt deze als verklarende tekst in de zoekresultaten. De description tag heeft echter geen enkele invloed op de positionering van een site. Het is dus belangrijk dat de title tag

Title Tag

Dit is wat in Google getoond wordt als titel voor de zoekresultaten. Als je de title tag niet meegeeft werd vroeger "No Title" getoond. Tegenwoordig kiests Google zelf een stuk tekst waarin 1 van de zoekwoorden voorkomt.
Het komt erop neer dat je de manier waarop je verschijnt in de zoekresultaten van Google volledig kan controleren door de Title en

Keyword Tag.

Over de Keywords tag wordt veel onzin verteld. Feit is dat ze voor Google bijna geen of helemaal geen rol spelen.
Maar er zijn andere zoekmachines die wel nog indexeren op basis van keywords. vb. bij Exact-Seek en Alta Vista spelen ze wel een rol. En aangezien de meeste zoekmachines onderling resultaten uitwisselen kan een hoge positie in zoekmachine of index A wellicht meehelpen om een betere zoekpositie in zoekmachine B te bereiken.
Daarnaast spelen ook andere tags een rol. In bepaalde gevallen is het nodig dat een pagina NIET opgenomen wordt in de zoekmachines. Dit is bijvoorbeeld het geval voor pagina's die enkel mogen bekeken worden door leden of betalende inhoud bevatten. In dit geval kun je werken met het bestand "robots.txt" en/of met de robots metatag.
<meta name="robots" content="index,follow"> als je wenst dat de robot de pagina indexeert of
<meta name="robots" content="noindex,nofollow"> als je liever niet hebt dat de pagina opgenomen wordt door de zoekmachines.

2) met voldoende kernwoorden in mijn teksten krijg ik zeker een toppositie in Google



FOUT:
Er spelen zowel een aantal on-site elementen als off-site elementen mee bij het bepalen van de relevantie van een pagina in de zoekmachines. Kernwoord densiteit (aantal kernwoorden) in de body-tekst is slechts 1 van de elementen die Google gebruikt om de relevantie van een pagina te bepalen.

Daarnaast is o.a. het aantal "relevant links" naar uw website heel belangrijk. Op die manier slagen bepaalde groeperingen erin om bij de zoekterm "failure" de site van president Bush te laten verschijnen. Als er heel veel sites die relevant zijn voor het woord "Failure" verwijzen naar Bush wordt de site van President Bush ook relevant voor dit kernwoord. Zelfs al komt het woord "failure" in heel de site niet 1 keer voor.

3) Een goede SEO firma kan me een goede positionering garanderen

FOUT
De regels waarmee bv. Google, maar ook andere zoekmachines de relevantie van een webpagina trachten in te schatten veranderen dagelijks. De preciese regels worden angstvallig geheim gehouden.
Een ernstige SEO firma zal dus nooit top-posities garanderen. We kunnen enkel een site zo optimaliseren dat het eenvoudiger wordt voor de zoekmachines om de site terug te vinden EN goed te indexeren. Zoekmachine specialisten die garanties leveren werken meestal niet conform de "Google richtlijnen". Ze maken gebruik van methodes die ervoor zorgen dat zoekmachines andere pagina's te zien krijgen dan de gewone surfer. (doorway-pages, Page Cloacking, agent delivery, ip delivery, ... en andere verboden technieken. Dit heeft als gevolg dat hun klanten soms volledig uit de zoekresultaten verdwijnen.
Anderen die garanties leveren doen dit dan vooral voor exotische kernwoorden waarvoor heel weinig concurrentie bestaat. Zo is het niet moeilijk om top-rankings te krijgen voor bv. "pimpernellebolletjes".

4) Je sluit altijd beter een jaarcontract af met een SEO firma

FOUT
Tenzij je heel veel vetrouwen koestert in een zoekmachine specialist laat je je nooit binden voor een heel jaar. Eenmaal de aanzet gegeven is voor site optimalisatie kunnen kleinere en middelgrote sites perfect zelf een goede positionering onderhouden. De meeste energie kruipt in het opzetten van de optimalisatie. Nadien moeten er blijvend inspanningen gebeuren door vooral rekening te houden met:
  • linken van en naar Relevante sites
  • Doorlinken naar pagina' sop eigen site
  • Duidelijke navigatie (vb. opzetten van een sitemap)
  • Gebruik van kernwoorden in de inhoud, metadata en alt-tekst van afbeeldingen, ...
Een SEO-specialist kan het werk natuurlijk  lichter maken door te zorgen voor bv. maandelijkse rapporten met praktische tips om de positionering te behouden of te verbeteren, want zoekmachine optimalisatie is een steeds voortdurend verhaal.

5) Zoekmachine optimalisatie is duur


FOUT
Onderzoek heeft uitgewezen dat meer dan 80% van de surfers infromatie op het web gaan zoeken via zoekmachines.
Een goed gepositioneerde site kan tot 70% van zijn nieuwe bezoekers krijgen via de zoekmachines
Een goede positionering kan dus heel veel bezoekers aantrekken die specifiek op zoek zijn naar uw dienst.
Opzetten van zoekmachine optimalisatie via een SEO specialist kan al voor vrij bescheiden bedragen. (laat je niet misleiden door de hoge tarieven van sommige agentschappen). Voor minder dan de prijs van een advertentie van 1/4 pagina gedurende 1 week in een regionaal dagblad kom je al heel ver bij het opzetten van je zoekmachine optimalisatie. (met een veel groter potentieel publiek).

6) Zoekmachine advertising is efficienter dan zoekmachine optimalisatie

FOUT
Het gaat eigenlijk over 2 compleet verschillende manieren om aanwezig te zijn in de zoekmachines. Beiden zijn geschikt om een ander soort boodschap over te brengen. Ze vullen elkaar perfect aan.
Zoekmachine optimalisatie gaat over een lange termijnvisie. Het is dus het kanaal om boodschappen i.v.m. imago, kernactiviteiten, ... bekend te maken. (Het kan soms 1 maand duren voordat pagina's opgenomen worden in zoekresultaten). Bovendien is het aanwezig zijn in de zoekmachines volledig gratis.
Zoekmachine reclame (Search Engine Advertisement -- SEA) is meer geschikt voor kortlopende promoties. Een uitzonderlijke aanbieding hoort bijvoorbeeld thuis in een zoekmachine advertentie. De revaring leert dat efficiente campagnes (goede kernwoorden, efficiente teksten) conversion rates tot 20% kunnen opleveren. Zoekmachine advertenties kunnen dus heel efficient zijn indien goed opgezet.

1 opmerking:

  1. Interessant artikel. Er bestaan veel misvattingen omtrent zoekmachine optimalisatie. Het wordt steeds gecompliceerder om gericht een website te ranken. Toch zijn er nog steeds strategieën om dit te bewerkstelligen. Zolang de kennis en de middelen aanwezig zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Uw reactie is welkom.